EnglishFlag
Artiklar

Kriget i Kattegatt 1939 - 1945.

En artikelserie i sju delar.

Miniubåtar typ Molch i Kattegatt.
Ostmark
Vrakdykning i Kattegatt och Skagerack
Header

Kriget i Kattegatt 1939 - 1945.

En artikelserie i sju delar.

Del 7: 1945

 

Under 1945 intensifierades de brittiska attackerna mot tysk tonnage i Kattegatt då man satte extratankar med bränsle på sina flygplan och därmed fick längre flygtid än tidigare. Detta möjliggjorde att man lätt kunde patrullera i hela Kattegatt. I januari och februari var vädret dåligt men under mars månad överfördes en extra skvadron Mustangplan från Fighter Command för att stödja 18:e gruppens anfall. Detta innebar att de allierade nu hade två Mustangsqvadroner, 19:e och 65:e och under mars månad genomfördes över 80 angrepp mot tyska fartyg i Kattegatt.

 

Mellan den 6 januari och den 26 februari genomförde RAF under 16 nätter flera minfällningar från flyg i Kattegatt.

 

Kl 0845 den 13 januari kraschade ett Halifaxplan med serienummer JP329 nära Landvetter efter att ha varit på patrull över Kattegatt. Flygplanet hade träffats av tyskt fartygsluftvärn.  De två besättningsmännen överlevde.

 

Den 17 januari träffades ett B24H, Liberatorbombplan, med serienummer 41-28963 av luftvärnseld då man var på uppdrag över Harburg söder om Hamburg. Strax efter att man fällt sina bomber träffades man av luftvärnseld och besättningen satte av mot Sverige. I höjd med Falkenberg hoppade besättningen med fallskärmar ur planet. Samtliga överlevde och träffades några timmar senare på Grand Hotel i Falkenberg efter att de blivit ditförda av svensk militär.

 

Sent på kvällen den 25 januari 1945 startade det brittiska Liberatorplanet med serienummer KG964 från sin bas för att operera i Kattegatt. Strax före kl 03 den 26 januari fick man syn på den tyska minsveparen M-584 som man attackerade och sänkte. Vid attacken träffades KG964 av luftvärnseld och störtade i havet kl 0304. En kropp återfanns senare nära Varberg och begravdes där. De andra tio återfanns aldrig. I Hallandsposten kunde man vid tidpunkten för händelsen läsa att lotsarna på Käringön under kvällen hört en kraftig detonation ute till havs och sett ett kraftigt ljussken.

  • Kriget i Kattegatt
    Den tyska minsveparen M-584 sänktes av brittiskt bombflyg 25 januari.
  • Kriget i Kattegatt
    Platsen där M-584 och KG964 sjönk.

Den 21 februari bombades det tyska transportfartyget Porto Alegre av brittiskt flyg och sjönk. Porto Alegre byggdes 1921 vid Flensburger Schiffbau i Flensburg och mätte 144 m längd och 19 m bredd. Dess brt var 6105.

 

Mellan den 1 mars och den 28 april genomförde RAF under 20 nätter flera minfällningar från flyg i Kattegatt.

 

Den 1 mars sjönk den tyska minsvepare M-575 i svår sjö i södra Kattegatt.

 

Den 7 mars lämnade 45 Mosquitoplan, varav en med fotoutrustning, Banff i Skottland kl 1045 tillsammans med 12 P51 Mustangplan från Peterhead, 19:e skvadronen, samt två Warwickplan som säk för att attackera tyska transportfartyg i Kattegatt. Kl 1310 observerades 8 tyska fartyg i närheten av Anholt. Med raket och kanoneld från flygplanen lyckades man sänka fem tyska fartyg, patrullbåtarna V-1612 och V-1610 från 16:e V-flottiljen samt Flottenbegleiter, landstigningsbåtar, F-218 (typ B), F-200 (typ AM) och F-285 (typ B). V-1610 byggdes 1920 vid Reichwerf /Deutche werkr i Kiel som Innsbruck men byggdes i slutet av maj 1941 om till V-1610. Fartyget mätte 242 brt och var 41 m långt och 8 m brett. V-1612 byggdes vid Schiffswerfte &Machinenfabrik AG i Hamburg 1920, då som S/fi Gotha men byggdes om till V-1612 i augusti 1941. Fartyget mätte 300 brt och var 42 m långt och 7 m brett. F-båtarna byggdes 1941 vid Deutche Werf och var på 239 brt med längden 47 m och bredden 6 m.

Två av flygplanen, Mosquito med kodbeteckningen O från 235 och Mosquito med kodbeteckningen R från 248, kolliderade med varandra under attacken och störtade i havet varpå samtliga ombord omkom. Den kraftiga luftvärnselden från de tyska fartygen gjorde att de övriga Mosquitoplanen tvingades vända tillbaks mot Skottland.

  • Kriget i Kattegatt
    Tysk F-båt.
  • Kriget i Kattegatt
    Fartygen angreps av brittiskt flyg.
  • Kriget i Kattegatt
    V-1610.

Den 12 mars kl 1735 lättade Halifaxplan från 58 för att patrullera i Kattegatt. Kl kl 2058 upptäckte man det tyska transportfartyget Rolandseck, som var på väg från Århus mot Norge med krigsmateriel ombord, vilket man lyckades sänka efter att ha släppt sex bomber mot fartyget kl 2147.

 

Den 22 mars minsprängdes Robert Müller VII utanför Nidingen.

 

Den 23 mars sänktes det norska ångfartyget Utviken, 3502 brt, vid Själlands udde.

 

Den 24 mars sänktes den tyska ångaren Priamus, 661 brt, av brittiska Halifaxplan då man var på väg från Anholt mot Larvik i Norge.

 

Den 1 april sänktes den tyska patrullbåten Vs-901 utanför Ålborg efter att man gått på en mina. Fartyget byggdes 1921 vid Schiffbunges Unterweser AG i Wesermünde som S/Fi Senator Sthamer och var på 243 brt och mätte 44 m längd och 7 m bredd. Under andra världskriget byggdes hon om till patrullbåten V-901 och i februari 1944 modifierades fartyget och gavs beteckningen Vs-901. I slutet av december 1945 bärgades vraket.

  • Kriget i Kattegatt
    Vs-901.
  • Kriget i Kattegatt
    Vraket bärgades från platsen i december 1945.

Den 4 april lättade kl 1915 bombflyg från 58 skvadronen i Skottland. Kl 2325 upptäckte man mellan Läsö och Göteborg två fartyg på väg från Århus med krigsmateriel upp till Oslo i Norge. Ett av fartygen varsom under natten till den 5 april bombades sänktes. Kl 0025 hade fartyget sänkts. Feodosia

 

Den 5 april attackerade brittiska Banff Strike Wing med 39 Mosquitoplan samt deras eskort av 12 Mustangplan från 19:e i Kattegatt. De upptäckte en tysk konvoj om fyra fartyg sydöst om Anholt och lyckades sänkta patrullbåten Helmi Söhle och ångtrålaren Stutthof. Under anfallet kolliderade ett Mosquitoplan, med kodbeteckningen U från 235:e, med masten på ett av fartygen och störtade i havet. Ett annat Mosquitoplan, med serienummer RS619, träffades av luftvärnseld i vänster motor och tvingades nödlanda i Hurup i Danmark. Med motståndsrörelsens hjälp tog sig besättningen till Sverige. Ett mustangplan, med serienummer KH450, kraschade i havet och piloten omkom. Ett annat plan, mosquito med serienummer RF724 från 333:e, träffades av de tyska fartygens luftvärnseld och nödlandade senare i Sverige på Torslanda.

 

Den 8 april deltog ett Liberatorbombplan med serienummer KK259 på ett antiubåtsuppdrag över Kattegatt då det tyska ångfartyget Carsten Russ (Depotschiff B) upptäcktes och sänktes. Carsten Russ byggdes 1910 vid Stettiner Oderwerke AG i Stettin och var på 994 brt och mätte 64 m längd och 10 m bredd. I striden träffades Liberator KK259 av tysk luftvärnseld och störtade i havet.

 

Den 9 april opererade 39 Mosquitoplan , varav en med fotoutrustning, i Kattegatt samman med fem mustangplan från 65:e och 19:e. Flygplanen hade lättat från Banff kl 1430 och upptäckte och anföll tre ubåtar kl 1722, U-804, U-1065 som var på väg mot Norge samt U-843 som befann sig lite längre söderut och var på väg mot Kiel i Tyskland. U-843 byggdes vid AG Weser i Bremen 1942 och var av typen IXC/40. Fartyget var på 1545 brt och dess längd var 77 m och bredden var 7 m. Från början hade U-843 opererat i Atlanten och därefter i Fjärran Östern där man lyckades sänka flera allierade fartyg. I slutet av kriget tog man upp värdefull last i Asien för att ta till Europa. I Singapore och Penang hade man tagit ombord tenn, molybden, volfram, rågummi, kinin och opium samt diverse andra varor. Tanken var att man via Norge skulle gå till Kiel.

De tre ubåtarna sänktes men tyskarna lyckades skjuta ner ett Mosquitoplan DZ592 från 235:e och tre andra Mosquitos, med serienumren RS562, RS598 och RS631 från 248:e, träffades av luftvärnseld och tvingades nödlanda på F7 Såtenäs utanför Göteborg. 1958 bärgades U-843 och stora delar av lasten togs tillvara. Själva ubåten skrotades.

 

  • Kriget i Kattegatt
    U-843.
  • Kriget i Kattegatt
    U-843 lastas med proviant.
  • Kriget i Kattegatt
    U-843 lämnar Djakarta för att gå mot Tyskland.
  • Kriget i Kattegatt
    U-843 bärgades 1958.

Den 10 april sänkte brittiska Halifaxbombplan från 58:e och 502:a det tyska transportfartyget Hansa 1och torpedbåten T-13som gick som säk sydöst om Läsö. T-16 som också gick som säk skadades i attacken. Senare förstördes T-16 vid ett angrepp av RAF i Fredrikshamn.

 

Den 12 april skadades det tyska trupptransportfartyget Ostland, som gick i en konvoj tillsammans med Bretagne och eskorten Beitzen och Ihn samt F4 och F7, väster om Anholt av brittiskt bombflyg då man är på väg mot Ålborg med 1250 soldater ombord. Attacken utfördes av 58:e. Ostland bogserades in till Århus.

 

Den 13 april sjönk bogserbåten Wotan utanför Själlands udde efter att ha gått på en mina utlagd av brittiskt minflyg. Fartyget byggdes 1925 vid Germaniawerft i Kiel och mätte 48 m längd och 8 m bredd och hade ett brt på 357. 1932 köptes fartyget av Kriegsmarine.

  • Kriget i Kattegatt
    Den tyska bogserbåten Wotan.
  • Kriget i Kattegatt
    Platsen där Wotan sänktes.

På eftermiddagen den 19 april angrep 23 Mosquitos från 235:e från Banff tillsammans med 12 Mustangplan från 65:e de tyska ubåtarna U-251, U-2502 och U-2335 samt deras eskort M-403 i Kattegatt kl 1631. Fartygen var vid tillfället på väg från Kiel mot Norge. U-251 och M-403 sänktes medan de andra två ubåtarna kom undan med lättare skador genom att de hann dyka och kunde, efter kort reparation i Århus, fortsätta mot Norge. Två brittiska Mosquitoplan och ett Mustangplan, som agerat eskort, skadades av tyskt luftvärn och ett, RS607, kraschade i Danmark och besättningen omkom. Mosquito RS612 nödlandade på F14 i Halmstad. Mustangplanet KH695 nödlandade på Getterön i Varberg.

 

Vid 23-tiden på kvällen den 19 april noterades stora främmande flygplan över Strömstad. Planen kom söderifrån och var på väg norrut mot Norge. Från svenskt håll besköts planen varpå lanternorna ombord släcktes. Senare under natten till den 20 april angreps en tysk konvoj av brittiska Halifaxplan från 58:e och 502:a. Konvojen var på väg från Fredrikshamn mot Århus. En minsvepare svepte framför två ångfartyg samt Treuenfels, ett av tysklands största transportfartyg som vid tillfället var lastat med järnmalm. Hallandsposten rapporterade vid händelsen att fiskare från Hunnebostrand vid händelsen befann sig i närheten på makrillfiske och att detonationerna var så kraftiga att båtarna krängde och skakade. Dock lämnade flygplanen fiskefartygen ifred då dessa hade tända lanternor. Fartygen undkom en timme efter midnatt med lättare skador. Treuenfels träffades av två bomber men klarade sig in till Grenå.

 

Under natten till den 21 april sänktes den tyska minutläggaren Ostmark av brittiskt bombflyg.

 

Kl 0120 den 22 april bombades det tyska transportfartyget Neukuhren utanför Fredrikshamn av brittiska Halifaxplan. Fartyget träffades av två bomber och sjönk kl 0215. Neukuhren byggdes vid Chantiers & Ateliers de la Gironde 1923 och hette från början Thermaikos men beslagtogs av tyskarna då det låg i Antwerpen 1940.. Fartyget var på 4518 brt och 120 m långt och 16 m brett.

 

Den 24 april sänktes det tyska transportfartyget Tübingensydväst om Läsö av brittiska Halifaxplan från 502 Fartyget var vid tillfället på väg från Norge till Tyskland. Under anfallet sköts ett Halifaxplan JP336 ner av tyskt luftvärn och sjönk kort efter att det legat och brunnit i ytan en stund.

 

Under tiden 2-6 maj genomförde britterna kraftiga RAF-angrepp mot tyska ubåtar i Kattegatt.

 

Den 2 maj opererade 33 Mosquitos från Banff Strike Wing samt eskort från 19:e och 65:e i Kattegatt. Strax före kl 09 på morgonen upptäckte man från planen de tyska fartygen U-2359 och M-293 strax öster om Läsö. Fartygen var på väg från Fredrikshamn mot Norge. Britterna lyckades sänka båda fartygen men ett av Mosquitoplanen skadades och strax efter kl 09 nödlandade ett Mosquito RS620 på F7 Såtenäs. Besättningen överlevde och då de förhördes meddelade de att de varit ute på antiubåtsuppdrag över Kattegatt då en av deras motorer skadades och de flög mot Sverige.

 

Kl 1545 den 4 maj upptäckte brittiskt flyg en tysk konvoj med sex fartyg på väg mot Århus. Trupptransportfartyget Angamos, transportfartyget Wolfgang L.M. Russ och deras eskort K1 och M-301 och K3 samt minsveparen Stettin som låg en bit framför de andra fartygen och svepte. De tyska fartygen fick en del skador och Wolfgang L.M. Russ exploderade och sjönk då det var på väg mot land med sin last av ammunition. M-301 sjönk också samt kanonbåten K1 som byggdes vid Stulcken Sohn i Hamburg 1941 och var på 1890 brt och mätte 62 m längd och 11 m bredd. Minsveparen Stettin skadades och likaså K3 och Angamos. Senare under dagen attackerades fartygen åter, denna gång av North Coates Strike Wing med 126:e som eskort.

  • Kriget i Kattegatt
    Den tyska kanonbåten K-1.
  • Kriget i Kattegatt
    K-1 attackeras.
  • Kriget i Kattegatt
    K-1 attackeras.
  • Kriget i Kattegatt
    K-1 ritning.
  • Kriget i Kattegatt
    Den tyska minsveparen M-301.

Den 4 maj anföll Banff med 39 Mosquitos och eskort av 18 Mustangplan från 19:e och 234:e tyska konvojer i Kattegatt och sänkte den tyska patrullbåten Vs-923 i Århusbukten. Tre Mosquitoplan skadades vid anfallet. Mosquito RS568 från 235:e störtade väster om fältet på Getterön i Varberg kl 1550. Piloten omkom då han ej hann komma loss innan planet brann och ammunitionen ombord exploderade. Spanaren klarade sig genom att han lyckades hoppa ur planet omedelbart då det landat. Det andra, RS623 från 235:e, landade på F7 kl 16 och det tredje, RS501 från 143:e, som ej hittade F7 nödlandade kl 1630 vid Trollhättan. Ett Mustangplan, KH860, kraschade i Danmark. Två andra Mustangplan, KH674 och KH618 kolliderade under anfallet och störtade i havet. Samtliga ombord omkom.

 

Den 4 maj 1945 opererade RAF under dagen med 39 mosquitoplan och eskort av 18 mustangplan från 19:e och 234:e mot tyska konvojer i Kattegatt. Man upptäckte och anföll en konvoj och lyckades sänka den tyska patrullbåten Vs 923 på 110 brt. Tre Mosquitos skadades av tyskt luftvärn vid anfallet. Mosquito RS568 från 235:e störtade väster om fältet på Getterön i Varberg kl 1550. Piloten omkom då han ej hann komma loss innan planet brann och ammunitionen ombord exploderade. Spanaren klarade sig genom att han lyckades hoppa ur planet omedelbart då det landat. Det andra, med serienummer RS623, från 235:e landade på F7 kl 16 och det tredje, med serienummer RS501, från 143:e som ej hittade F7 nödlandade kl 1630 vid Trollhättan. Ett mustangplan, med serienummer KH860, kraschade i Danmark. Två andra mustangplan, med serienumren KH674 och KH618 kolliderade under anfallet och störtade i havet. Samtliga ombord omkom.

 

Kl 0800 den 5 maj kapitulerade tyska trupper i Danmark, Holland och nordvästra Tyskland.

 

Vid middagstid den 5 maj sänkte Liberatorbombplan den tyska ubåten U-579 med sjunkbomber.

 

Den 5 maj kl 1930 attackerades den tyska ubåten U-534 av fyra brittiska B24, Liberatorplan, från 547:e och 86:e. Från ubåten sköt man luftvärnseld och lyckades skjuta ner ett av planen, Liberator KK299 från 547:e, då detta gjorde ett anfall mot ubåten. Planet störtade i havet en bit från ubåten. De andra tre bombplanen lyckades sänka U-534. De överlevande från ubåten samt några kroppar plockades upp av två små fartyg varav ett av fartygen gick till Århus och det andra till Ålborg. U-534 bärgades 1993 då man trodde det fanns guld ombord. Ubåten visade sig dock inte innehålla något utöver vad som är vanligt på en ubåt. Båten finns nu på ett museum i England. U-534 var av typen IXC/40 med ett brt på 1545 och en längd på 77 m och en bredd på 7 m. Fartyget byggdes 1942 vid Deutsche Werft AG i Hamburg.

 

Den 6 maj sänkte brittiska Liberatorbombplan från 224:e U-3523 då fartyget var på väg mot Norge. Samtliga ombord omkom. U-3523 byggdes vid F.Schichau i Danzig 1944 och var av typen XXI. Fartyget var på 2100 brt och 77 m långt och 8 m brett. Samma dag sänkte tyskarna ombord U-1008 själva sin ubåt efter att man förföljts av brittiska Liberatorflygplan då man var på väg norrut mot Norge. Ubåten byggdes 1943 vid Blohm und Voss i Hamburg och var av typen VIIC/41 med ett brt på 1070 och med en längd på 67 m och en bredd på 6 m.

 

Den 6 maj fick den tyska ubåten U-3503 maskinfel och kom kl 0750 in på svenskt vatten. Tyskarna reparerade ubåten under det att de bevakades av svenska marinen med jagarna Göteborg och Norrköping. Den 8 maj blev det klart att tyska styrkor kapitulerat i Norge och besättningen ombord ubåten blev mer samarbetsvilliga. Eftersom den läckte gick man med på att bogsera in den men då man befann sig utanför Måseskär beslöt man ombord U-3503 att sänka fartyget. Svenskarna bärgade 1946 ubåten vilken var försedd med ny teknik som man drog nytta av vid egen tillverkning av ubåtar. U-3503 byggdes 1944 vid F. Schichau i Danzig och var av typen XXI med ett brt på 2100 och med en längd på 77 m och en bredd på 8 m.

  • Kriget i Kattegatt
    U-3503.
  • Kriget i Kattegatt
    U-3503 var av typen XXI.

Den 8 maj förklarades kriget i Europa officiellt över. Samma dag sänkte tyskarna själva U-2365 i Kattegatt. Ubåten byggdes 1944 vid Deutche Werft AG i Hamburg och var av typen XXIII med ett brt på 275 och en längd på 35 m och en bredd på 3 m. 1956 bärgades ubåten.

 

Den 11 maj var kriget i Norge officiellt över.

 

Den 30 juni avslutades, genom regeringsbeslut, den svenska militära beredskapen.

 

Den 9 augusti sjönk den tyska minsveparen R-228 i Kattegatt efter att ha gått på en mina då den röjde minor efter kriget.