Kriget i Kattegatt 1939 - 1945.
En artikelserie i sju delar.
Del 1: 1939
Kattegatt tillhör en av flaskhalsarna för sjöfart i världen vilket gör att många fartyg passerar här. På havets botten ligger många fartyg men de bryts med tiden ner. I och med det salta vattnet beräknas järn rosta ca 0,15 mm per år i Kattegatt vilket gör att vraken från andra världskriget ungefär har 20 år kvar innan de faller ihop såsom de fartyg som gick under i första världskriget redan gjort till stora delar.
Under andra världskriget förliste många fartyg längs västkusten och många människor omkom och flöt iland längs kusten. Sveriges neutralitet har ofta ifrågasatts då utländska stridskrafter vid flera tillfällen under kriget befann sig på svenskt neutralt område och svenska tankbåtar gick med olja från Tyskland till Norge för tysk räkning under kriget. Dessa båtar låg ofta i Lysekil för proviantering och även om det fanns många antityskar bland västkustborna var det även många som var påmönstrade på tankbåtarna som förde olja. Dessa transporter hade stor betydelse för Tyskland i deras krigföring.
I början av kriget var Sverige mycket försiktiga och man undvek konflikter med tyskarna för att på så vis få en så fördelaktig utgång som möjligt efter kriget, som Tyskland förväntades vinna. Attityden ändrades dock under krigets senare del då det framgick tydligt hur krigets utfall skulle bli. Under andra världskriget sköt svenskt luftvärn ner 20 flygplan varav 11 tyska och 8 allierade. Under kriget nödlandade även 305 främmande plan i Sverige.
Den 7 september meddelade man från brittiskt håll att angreppen mot de tyska ubåtarna varit framgångsrika och att tyskarna höll på att drivas från haven. Tyskarna beskrevs använda alla tänkbara medel för att undgå upptäckt såsom kamouflage av fartygen och flykt till neutrala hamnar.
Under tiden 30 september till den 6 oktober fortsatte tyskarna handelskriget i Skagerack och Kattegatt. Bla deltog jagarna Hermann Schoemann, Friedrich Ihn och Erich Steinbrinck samt torpedbåtarna Greif, Falke och Albatros. Under denna tid stoppade och undersökte man totalt 72 handelsfartyg.
Den 5 oktober samlades handelsexperter från olika länder i London för att diskutera exporthandeln med England och Tysklands hot mot den neutrala sjöfarten. Man ansåg det viktigt att införa konvojsystem för att skydda neutrala fartyg. Man insåg att tyskarna skulle betrakta neutrala fartyg som skyddades av engelska konvojer som legitimt villebråd men eftersom tyskarna redan hade uppbringat eller sänkt flera neutrala fartyg ansåg man att neutrala fartyg lika väl kunde dra nytta av konvojer då de ändå inte gick säkra.