EnglishFlag
Artiklar

Kriget i Kattegatt 1939 - 1945.

En artikelserie i sju delar.

Miniubåtar typ Molch i Kattegatt.
Ostmark
Vrakdykning i Kattegatt och Skagerack
Header

Kriget i Kattegatt 1939 - 1945.

En artikelserie i sju delar.

Del 6: 1944

 

Under 1944 nådde de allierades bombningar sin kulmen. Från och med augusti utförde Halifaxbombplan ur 58 och 502 skvadronerna antiubåtsuppdrag i Kattegatt och utgick då från Hebriderna medan Liberatorbombplan från 86, 206, 224, 311 och 547 skvadronerna utgick från Skottland med syfte att förhindra de tyska malmtransporterna med svensk malm som fördes från Norge till Tyskland. 18:e gruppen hade sk ”Strike wings”, vilka var enheter som specialiserat sig på skeppsangrepp under dagtid. Radar användes för att upptäcka fartyg och flygplanen var utrustade med pansarbrytande raketer och 20 mm kanoner för att kunna bekämpa de tyska fartygen. Banff flygplats i nordöstra skottland med 248, 235 och 143 skvadronerna var stationerade där under namnet ”Banff Strike Wing” samt en norsk enhet, 333, som flygspanade åt Banff. Samtliga från Banff flög Mosquitoplan och operationsområdet bestämdes till mellan Oslo och Anholt och öster om 10 breddgraden. Ofta flög två plan från 333 före huvudstyrkan från Banff och spanade och rapporterade tillbaks vad de upptäckt varefter man gick till attack. Under oktober månad genomförde Banff Strike Wing totalt 27 angrepp mot fartyg i Kattegatt och under november utförde 58 och 502 Halifaxskvadronerna 20 angrepp nattetid. Under december var vädret mycket dåligt och man kunde därför inte utföra lika många angrepp.

 

Den 1 januari gick det tyska ångfartyget Hecksee på 865 brt på en mina och sjönk utanför Anholt.

 

Under januari lyckades britterna knäcka den tyska koden ”Potsdam”, som tyskarna använt sig av sedan i april 1943 och fortsatte använda till krigets slut för radiomeddelanden i Kattegatt, Skagerack och Östersjön. I och med att koden knäcktes kunde de allierade fortsättningsvis förstå de tyska meddelandena som sändes över radio.

 

Den 5 januari passerade flera stora brittiska och amerikanska bombplan förbi Halmstad på väg söderut för att bomba Stettin. Efter midnatt passerade de på väg tillbaka och det lokala luftvärnet öppnade eld men träffade inga plan.

 

Mellan den 10-26 februari genomförde RAF under 14 nätter flera minfällningar från flyg i Kattegatt.

Den 27 februari sköts ett tyskt Junker 88A-4, byggd vid  Junkers Flugzeug und Motorenwerke AG, ner utanför Århus. Besättningen på fyra man omkom och återfanns aldrig.

Mellan den 1 april och den 31 juni genomförde RAF under sammanlagt 95 nätter flera minfällningar från flyg i Kattegatt.

 

Den 7 april störtade ett brittiskt Mosquitoplan med serienummer MM247 i Kattegatt efter att ha varit på fotospaning över norra Tyskland. Den 12 april hittades en av de två besättningsmännen död vid Vendelsö och begravdes i Väröbacka.

  • Kriget i Kattegatt
    Mosquitoplan.
  • Kriget i Kattegatt
    Platsen där Mosquito MM247 kraschade.

Den 8 maj havererade Halifax LL192 i Kattegatt då det var på väg mot Danmark.

 

Den 20 juni nödlandade två B-24J, amerikanska Liberatorbombplan, ”Princess Konocti” och ”Mistah Chick”, i Halmstad efter att ha fällt bomber över Pölitz. Båda besättningarna överlevde.

  • Kriget i Kattegatt
    Det amerikanska bombplanet ”Mistah Chick” i Halmstad.
  • Kriget i Kattegatt
    Det amerikanska bombplanet ”Princess Konocti” i Halmstad.

Mellan 1-31 augusti genomförde RAF under 25 nätter flera minfällningar från flyg i Kattegatt.

Den 11 augusti gick lastfartyget Erling Lindøe, vid tillfället på väg från Ballangen i Norge till Holtenau i Tyskland med kis, på en mina utanför Nidingen och sjönk.

 

Den 12 augusti minsprängdes den norska ångaren Elin 5 sjömil väst om Nidingen. Hela besättningen omkom. Fartyget var på 146 brt och byggdes vid K.Skaluren i Rosendal i Norge 1908.

 

Den 13 augusti omkom hela besättningen ombord den svenska fisketrålaren Gotland, byggd vid Hönöröd, efter att en mina som man fått upp i trålen sprängt fartyget. Besättningen på fem man omkom.

 

Den 22 augusti gick lastfartyget M/S Eisbär, 382 brt, till botten efter att ha gått på en mina utanför Öckerö. Vid tillfället fraktade fartyget krigsmateriel.

 

På morgonen den 26 augusti minsprängdes det svenska lastfartyget Titti utanför Nidingen. Fartyget var vid tillfället på resa mellan Lübeck och Göteborg med last av koks.

Natten till den 30 augusti anfölls Stettin och Königsberg i Tyskland av brittiskt och amerikanskt bombflyg. Under natten passerade den under kriget största ansamlingen plan mot Tyskland förbi Sverige. Planen kom in från väster kl 23 och från Falkenberg i norr till Skåne i söder smattrade luftvärnskanonerna och spårljusgranaterna lös upp i nattens mörker.


Det brittiska bombplanet Lancaster ME592 kraschade vid midnatt med en skräll i Skälderviken utanför Vejbyudde efter att ha exploderat i luften Planet brann ett tag i ytan innan det slocknade och sjönk. Det kraftiga eldskenet sågs tydligt från Halmstad. I Hallandsposten rapporterade man att luftvärnskanonerna under natten hade smattrat med den ettrigaste luftvärnskanonad som någonsin dundrats iväg i trakterna. Fem plan sköts ner i området Halmstad, Båstad, Helsingborg, Markaryd och Ljungby. Planen hade gått på låg höjd men pga molnbildning var det svårt att se planen men luftvärnet sköt kraftig spärreld och några av planen träffades av svenskt luftvärn. Från de högt belägna villorna på sluttningen vid lasarettet i Halmstad syntes striden tydligt. I Båstad orsakade ett amerikanskt Lancasterbombplan stor förödelse då det störtade med bomblasten kvar ombord. 7 av de 8 besättningsmännen ombord överlevde efter att de hoppat ur planet med fallskärm. Efter att de landat togs de omhand av militär. Chefspiloten, som var från Kanada, berättade att man tillsammans med 8 andra plan flugit in från väster med ostlig kurs. Över Danmark hade tyskt jaktflyg mött upp och anfallit och över Öresund hade två förföljande jaktplan fått in träffar varefter planet fattat eld och då man såg svenska kusten beslutade man att hoppa ur planet. Piloten var osäker på om den 8 hade hoppat eller inte. Piloten såg när planet störtade och den fem ton tunga bomblasten exploderade när planet störtade. Då piloten landade blev han bjuden på kaffe och frukost av ortsbor innan svensk militär hämtade honom.  Hallandsposten skrev att samtliga besättningsmän var ”präktiga unga krigartyper” i åldern 20-30 år.

 

Kl 0020 den 30 augusti störtade ett Lancaster ED327 brinnandes i Kattegatt efter att blivit attackerat av tyskt jaktflyg. Samtliga 7 besättningsmän omkom.

 

Den 30 augusti nödlandade det brittiskaLancaster NE144 i Kattegatt utanför Anholt. Flygplanet var vid tillfället på väg mot Stettin i Tyskland då det strax efter midnatt anfölls och skadades av tyskt jaktflyg. Några besättningsmän klarade sig oskadda och kunde sätta sig i livflotten. På morgonen observerades de nödställda från Anholt och man plockade upp flygarna som togs som fångar till den lokala tyska garnisonen på Anholt.

 

Den 30 augusti störtade ett brittiskt Lancaster KB709 i Kattegatt sydväst om Anholt kort efter ovanstående plan. Flygplanet var på väg mot Stettin när det anfölls av tyskt jaktflyg och sköts ner. Samtliga ombord omkom vid kraschen.

  • Kriget i Kattegatt
    Bomblasten under ett Lancasterplan.
  • Kriget i Kattegatt
    Hallandsposten skrev om den våldsamma luftvärnseld som man avgav från Halmstad.
  • Kriget i Kattegatt
    På Skogskyrkogården i Falkenberg är besättningsmän begravda.

Mellan 6-19 september genomförde RAF under 6 nätter flera minfällningar från flyg i Kattegatt.

 

Den 7 september lämnade det tyska trupptransportfartyget Westfalen Norge för att gå mot Tyskland med trupp och fångar. Dagen efter, den 8 september, torpederades fartyget och sjönk strax nordväst om Hönö.

 

Vid tretiden på natten den 8 september var den norska ångaren Kong Alf på 1070 brt på väg från Rügenwalde till Oslo då man sprang läck utanför Varberg i den kraftiga stormen, 25 sekundmeter, som rådde. Då vattnet började tränga in i fartyget sattes alle man till pumparna och man skickade upp nödraketer. En stund senare trängde dock vattnet in i maskinrummet och maskinerna stannade. Det manöverodugliga fartyget sågs från land under morgonen och livräddningsstationen i Bua underrättades men de hade ingen livräddningsbåt tillgänglig pga den befann sig på annan plats för kronans räkning. Istället kontaktades livräddningsbåten i Galtebäck kl 06 som kom till undsättning, dock försenad pga motorproblem. Man hann ut precis i tid, kl 13, för att se det sista av fören sticka upp där alle man ombord befann sig, innan fartyget sjönk. Hela besättningen och den tyska vakten ombord räddades. Kl 15 anlände man hamnen i Varberg där de räddade fick mat och kläder. Positionen uppgavs till strax väster om Södra Horta i höjd med Bua hamn. Fartyget förde vid förlisningen en last av 900 ton råg.

  • Kriget i Kattegatt
    Det rådde kraftig storm då ångaren Kong Alf förliste vilket försvårade räddningsarbetet.

Den 1 oktober minsprängdes den svenska fiskebåten Nordstjärnan på 46 brt då man var på resa från Simrishamn till Skredsvik. Fartyget byggdes 1933 i Skredsvik. Fem personer omkom.

 

Den 1 oktober föll det norska fartyget Hartmut offer för brittiska minor utanför Ålborg varvid två besättningsmän omkom. Fartyget byggdes 1938 vid Eriksberg Mrk Verkst A/S i Göteborg och mätte 63 m längd och 9 m bredd och var på 2713 brt.

 

Den 3 oktober sänktes den tyska Vs-906 av en mina fälld av brittiskt flyg nordväst om Anholt. 1920 byggdes fartyget vid Reichswerf/Deutche werke i Kiel och fick namnet S/Fi Schwalbe och mätte 39 m längd och 7

Mellan 4-29 oktober genomförde RAF under 9 nätter flera minfällningar från flyg i Kattegatt.
  • Kriget i Kattegatt
    Sjöminor som släpps från flyg.

Den 7 oktober nödlandade ett brittiskt Mustang P51C i Kattegatt nordost om Gilleleje efter att ha varit på uppdrag över Tyskland där det träffats av luftvärnseld. Efter att man nödlandat på havet satte besättningen sig i en livflotte och lyckades via motståndsrörelsen i Köpenhamn ta sig till Sverige.

 

Den 12 oktober minsprängdes den svenska hjälpvedettbåten Condor.

  • Kriget i Kattegatt
    Hlälpvedettbåten Condor från Hönö.

Den 19 oktober sänktes S/Fi Kattrepel och Vs-909 utanför Ålborg.

  • Kriget i Kattegatt
    Kattrepel i Hamburg 1921 och var på 267 brt. Fartyget mätte 43 m längd och 7 m bredd.
  • Kriget i Kattegatt
    Platsen där Kattrepel och Vs-909 sjönk.

På morgonen den 21 oktober sjönk transportfartyget Hohenhörn utanför Göteborg efter att ha gått på en mina.

 

Den 31 oktober nödlandade ett Mosquitoplan med serienummer PZ164 i Halmstad efter att ha deltagit i ett anfall mot Gestapos danska högkvarter, som låg vid universitetet i Århus, vilket bombades strax före kl 12. Båda besättningsmännen klarade sig oskadda men flygplanet brann upp.

 

Mellan 6-28 november genomförde RAF under 7 nätter flera minfällningar från flyg i Kattegatt.

 

Under natten till den 23 november sänkte brittiskt bombflyg transportfartyget Kiel som vid tillfället var på väg från Norge till Tyskland med svavel i lasten samt en del soldater och ryska krigsfångar. De överlevande togs ombord en svensk fiskebåt och fördes in till Göteborg varpå de tyska soldaterna skickades hem till Tyskland och de få ryska fångar som överlevde skickades till Ryssland.

 

Den 26 november hördes från öarna utanför Göteborg flyg och flera smällar långt ute till havs åt sydväst och starka ljussken sågs i horisonten. Sjöslaget varade i ca 20 min. Det var den tyska patrullbåten Main, 301 brt, som attackerades och sänktes av brittiskt flyg utanför Ålborg.

 

Den 1 december sänktes den norska ångaren Korsvik, före detta Torsten, på 1229 brt, av brittiskt bombflyg utanför Mjölskär. 82 personer omkom då fartyget sänktes.

 

Den 2 december passerade fyra transportfartyg söderut utanför Göteborg. På eftermiddagen gick ett av fartygen, Kong Halfdan, på en mina och sjönk strax därefter. Samtliga ombord klarade sig.

 

Den 10 december gick det tyska fartyget Holstentor under i en storm utanför Halmstad.

 

Kl 0940 den 11 december kraschade ett Junker 52MS i Kattegatt mellan Fredrikshamn och Läsö efter att sprängämnen ombord exploderat. Flygplanet genomförde vid tillfället en demonstration av minsvepning genom sprängning för några officerare i Kriegsmarine. Besättningen på sex personer omkom vid kraschen. Officerarna befann sig ombord ett annat Junker 52. Vraket av flygplanet lokaliserades senare ca 200 m från Läsö Rende och skrotbärgades 1951.
  • Kriget i Kattegatt
    Platsen där det tyska Junker 52MA lokaliserades. Flygplanet skrotbärgades 1951.

Natten till den 16 december kraschade ett Lancaster ND682 i Kattegatt efter att ha blivit beskjutet av tyskt jaktflyg.

Den 30 december gick trupptransportfartyget Darss på en mina strax sydöst om Grenå och fick bogseras in till hamn för reparation.